Novel Laskar Pelangi

Cover Novel

Early, I interest to read novel which is have life of children background at this Malay community of Belitong, because it’s splashy of public attention in mass media. It is true have become public chance in getting information tend to come from many people gossip. Like also me which like to pay attention and hunt books becoming in demand or be best seller in marketing. What I wish to comment about novel written by Andrea Hirata with title “Laskar Pelangi” (the translation in English is “Rainbow Soldier”) this? In fact I do not a contact with Andrea Hirata, exactly after reading his novel newly with my initiative wish to know writer background… You can know lot of him in his personal blog (www.sastrabelitong.multiply.com). 

This novel lift story about life of children who live in island of Belitong during going through education in primary school of Muhammadiyah. At early novel, Andrea Hirata try to depict social reality that happened in original society over there, especially Malay community of Belitong which is contradictive with properties of their natural resources. Seems fill this story give impression touching liver how eleven children which nicknaming their self as this Laskar Pelangi have high motivation struggle to improve Malay society chance of Belitong which a long way off drop behind. Each of them battle with their way. The unique of each child studied specially by Andrea Hirata in every chapter in this novel. Besides, Andrea Hirata style impress erudite once with many science terms found every plot. But this matter does not lessen side of novel beauty. Also according to me exactly enrich knowledge think at the same time imagine in conceiving this fiction content. 

According to me, Andrea Hirata very smart in depicting life background one of community in island of Belitong and deservedly we earn to catch core of this story which will be submitted by this writer. It is true do not easy to narrate natural events by a moppet more than anything else our tender ages ahead which full of idealism to be made by a spirit trigger to past. Sometimes adult people think too pragmatic in assessing this life. Everyone can realize aspiration his childhood ahead which still on file in memory. Because of that’s, Andrea Hirata prove the mentioned in its novel “Laskar Pelangi” this. Therefore, I enough impress in reading this novel. I also suggest this novel very good read by education interest in Indonesia. So that next moment will pop out Laskar Pelangi generation giving change to our nation chance, Indonesia. Keep read! 

Regards

Author: Indra Kurniawan

SD 2 Latihan Ambon (1991 - 1997) SMP 2 Ambon & SMP 2 Bandung (1997 - 2000) SMA 1 Bandung (2000 - 2003) Departemen Teknik Industri Fakultas Teknik Universitas Indonesia (2003 - 2007)

40 thoughts on “Novel Laskar Pelangi”

  1. 2 thumbs up!yg blum bli.cptan d!stelah baca buku ini pngn bgt ktmu orgny,hahaha!trus nanya what is in ur mind rite now?klu ngrasa nasionalis mash ada ayo bli!..gambate hirata,gambate sastra indonesia!lina

  2. # Theloebizz
    yeah… you are right… first we must read this book before judging it…

    # Realylife
    ooh… for me it’s really cheap book… I think it’s depend on your priority need… don’t try to limit your daily needs… hehehe…🙂

    # Lina
    dear Lina, I am feel so simpatic to Mrs.Muslimah who a teacher figure in this novel. She try strugle to improve her students with a lot of limitation school facilities… In Indonesia, we still have this situation until now…

    # Adis
    hehehehe…. si Adis mending sabar ya… memang di internet ini banyak godaan ya… katanya kamu lagi jomblo ya?? hehehe…😀

    # Tony
    well… I try to write it’s so simple… so many Indonesian can read this article… but its not bad if you bring a dictionary… then you can improve your English, right?

  3. Bravo to Mas Rea,may he’ll always succes y.I wish i was Bu Mus,all i can do is only Thank God 4 gave me great&genius student like Mas Rea.Does Andrea Hirata real his name? It sound japanese n at 1st i thought it’s a fmale name.
    I need help cz i’m bgnner.

  4. Andrea hirata, . .Bgz b9t, Untuk smua kalangan. . .Saya sbgai plajar sangat mndpatkan keuntungan stelah baca novel2 kang rea, karya kang rea bwt m0tivasi saya dlm mnjalani smua siklus dan kragaman di dunia. . . .Chayo0! Saya tunggu karya2 mu yg bak keajaiban dunia ke 8 . . .Hhe!

  5. AnDHi must full of LOVE. Nothing in this world can do great things without Love. Hehe..i wish i have that power of love.

  6. Subhanallah…
    kalau baca novel ini… tertawa benar-benar lepas..
    menangis benar-benar tersedu sedan… memang sih gaya bahasanya agak pusing n berat, tp…
    berbobot banget deh isinya..

  7. saya akui mas andrea hirata emang jago nulis. cuman dalam novel yang sempat saya baca beberapa bab itu, saya sedikit kurang nyaman dalam hal membacanya. apa itu karena pilihan bahasa yang cukup berat gitu ya??

    salam

  8. # Citra
    Well, it is same for me too.🙂

    # Widya
    In early time, I guess same too that the author name sounds like Japanese. But as far as I know, Andrea Hirata is his real name, you can search in the internet mailing list.

    # Radipta Indra
    Semua pembaca karya bang Andrea juga berharap begitu. Selamat menjalani hidupmu!😀

    # Radite
    Oh… I agree with you. The power of love is amazing!

    # Do Rahay Mon
    Memang benar bang Andrea pandai meramu kata-kata yang dapat dicerna oleh otak. Terkadang berbobot ilmiah sekali dan kadang terlena dengan kata-kata yang berpuisi.

    # Anjas
    Saya kira sebentar lagi karya tetralogi bang Andrea yang keempat akan diterbitkan. Siap-siap ke toko buku aja… hehehe… selamat membaca!😀

    # Antown
    Memang benar di novel ini, bang Andrea banyak sekali menggunakan istilah-istilah ilmiah, tetapi di akhir novel beliau ini sudah diberikan kamus istilah untuk menjelaskan hal tersebut. Oke selamat membaca!😀

  9. hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm…………………….

    *untung akang buku pake bahasa indo kalo pake bahasa inggris lai beta tasangko di bagang jua*
    hahhahhahahhahhh

    nyong kabar bagimana… lama seng baku dapa neh.. juli pulang dolo ka heheheh :p

  10. # Dhany
    hahaha…😀 masa siy? asal jangan sampai telat makan aja mas…

    # Almascatie
    kabar bae, abang… ee..su lama seng nongol di blog sendiri… ada biking apa di sana?? hehehe… kalo ada umur panjang, beta pasti pulang ka Ambon… beta ini su rindu jua deng ikan colo-colo hehehe…😀

    # Indra1082
    Emang sampeyan tinggal di mana? Di toko buku juga harganya murah ko… hehehe🙂

  11. # Infogue
    Salam Blogger juga! hehehe… niat saya hanya ingin membuat resensi buku ini agar dapat bermanfaat bagi calon dan pembaca novel tersebut…

    # Anasz😀 mudah-mudahan loe suka juga… hehehe…

  12. berat apa nya?
    ga sih perasaan! bahasanya biasa2 aja!
    salut deh buat Andrea, novelnya bagus banget!!!
    begitu…..merakyat!!!!!

  13. # Adethia Halina
    menurut saya, mungkin kebanyakan masyarakat awam tidak terlalu terbiasa dengan banyaknya istilah-istilah ilmiah yang bertebaran di novel Laskar Pelangi. Mungkin sih… tergantung orangnya juga…😛

    # Radhea Permata Dewi
    Yes, it give a great motivation but still care about the real condition in our educational community. Keep read, Radhea!!

  14. assalamualaikum…………
    salam kenal bae dari anak bengkuku.ceritonyo bagus nian……ambo jadi kepengen nangis baconyo..terharu teringek waktu ambo sekolah dibengkulu dulu idak pakik alas kaki……semangat terus yo.ambo kepengen nulis kayak abang tapi ambo belum punyo keberanian….biso dak abang berbagi ilmu menulisnyo kek ambo…….dibalas yoo.keemail hikma_85@yahoo.com……ambo tunggu balasannyo………ok.sukron katsir

  15. Terima kasih dan penghargaan yang tinggi untuk Bu Muslimah, yang telah mendedikasikan seluruh hidupnya untuk pendidikan, tanpa pamrih, yang telah membuat seorang Andrea Hirata menuliskan kisahnya dengan ketulusan, cinta dan menginspirasi banyak orang. Terus berkarya Andrea,…kekuatan dan gaya menulismu jarang dimiliki orang lain. …so salam yakh buat Lintang

  16. sekarang kang rea ada di mana ya???apakah masih kerja di kantor pusat GKP TELKOM bandung?padahal saya kerja di telkom loh
    tapi ko jarang ketemu kang rea??
    soalnya saya pengen banget ketemu kang ikal….
    seee you..

  17. Nice book!!!
    Tiga2nya su ludes-des b dibaca pas di Indonesia kemarin.
    Suka banget critanya juga aliran dari rangkaian kata-kata gaya penulisnya.

  18. much people said that laskar pelagi can be inspiration of life.ye.. so do I. coz much stories between which able to make me aware about the true of life, but its never seem. laskar pelangi takes it all.

  19. Ass.

    Salam kenal, Tuk Bang Ikal stlh ngetop lewat karya2nya boleh tahu gak, apa yang dilakuin bang ikal tuk memajukan Belitong.Stlh Maryamah Karpov, msh ada karya baru gak nih,saya tunggu..Thank you

  20. After I initially commented I appear to have clicked the
    -Notify me when new comments are added- checkbox and from now on each
    time a comment is added I receive 4 emails with the exact same comment.
    Is there a way you are able to remove me from that service?
    Thanks a lot!

  21. Hi there, just became aware of your blog through Google,
    and found that it is really informative. I am going to
    watch out for brussels. I will appreciate if
    you continue this in future. A lot of people will be benefited from your writing.
    Cheers!

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s